onsdag 14. oktober 2020

Tre ganger Viltsnadder!

Det er tid for vilt og til det hører det god rødvin med 😀 I går ville vi virkelig teste det. På menyen sto det en fortreffelig elggryte (med mye fløte og sopp) med tre forskjellige viner til:

Capraia Chianti Classico Riserva 2015, kr 299,20
Mont-Redon Côtes du Rhône Réserve 2018, kr. 187,90
Ch. Mont-Redon Chateauneuf-du-Pape 2016, kr 395,40

Det var på ingen måte noen billig-viner, men skitt au - i hele sommer har vi stort sett testet viner som lå godt innen det som de fleste kan klare om de vil smake noe godt. Denne gangen hadde vi gravd godt ned i lommeboken. Det er ikke ofte vi behøver å gjøre det, men kanskje en gang i mellom?

En stor opplevelse!

Elgen skal være det mildeste viltkjøttet du får. Ikke noe galt i det. Med alt det andre du vanligvis har oppe i en viltgryte bare MÅ det blir deilig 😋. Men det er kanskje ikke all slags vin som passer? Jeg pleier å si at innenfor en pris på 150-160 kroner finner jeg alltid en god vin. Når vinen koster mer enn 200-220 kroner klarer jeg ikke lenger å kjenne nyansene. Da blir stort sett alt bare godt. I går opplevde jeg at det utsagnet må jeg nå moderere litt! Jeg har lite erfaring med Chateauneuf-du-Pape, men dette var en opplevelse jeg gjerne skulle ha en gang til 😁 (PS! Jeg tar en gjennomgang av hver enkelt vin etter dette)

Vin til Vilt?

Hva er så vin til vilt? Og ikke minst hva er vilt? I Norge får vi tak i mange typer viltkjøtt, alt fra fasan og rype til reinsdyr, hjort og elg. Hver har sin utpregede smak. Fasan, som er lys og lett, er nydelig med de lettere vintypene (for eksempel en moden Burgunder), mens reinsdyr og hjort trenger en litt kraftigere variant (for eksempel Barolo fra Piemonte). Rype, som er smaksrik og mager, tåler en tørrere vin med mye smak (Syrah-basert vin eller en moden Bordeaux). Elg, som er det kjøttet som har minst vilt-preg, kan serveres med viner som egner seg til oksekjøtt.

Viltkjøtt er som regel mørt og magert og trenger derfor ikke tanninrike viner for å rense bort fettpreg, men er mer avhengig av en riktig smaksharmoni. Vilt passer best med modne, utviklede viner som har en bløt og rund karakter.

Altså:

  • Mørt og magert
  • Har behov for lite tanniner
  • Riktig smaksharmoni
Finn derfor fram de runde, bløte og modne vinene!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar