onsdag 14. oktober 2020

Chateau Mont-Redon

Jeg må innrømme at vingården Chateau Mont-Redon har fram til nå gått under min radar. Den ligger nede i vinområdet Chateauneuf-du-Pape, og jeg innrømmer gjerne at det er viner jeg har liten erfaring med. Grunnen er enkel: Dette er et prestisjeområde og viner fra dette vinområdet har en tendens til å ligge litt over det øvre prissjiktet på listene. Nå fikk jeg anledning til å teste noen av vinene, og jeg ble ikke skuffet!

Mont-Redon Côtes du Rhône Réserve 2018

Den første vi tok for oss var en av typen Côte du Rhône vin. Prisen var heller ikke avskrekkende: kr 187,90.  Gården den kommer fra ligger i vinområdet Chateauneuf-du-Pape, men er å regne som en ordinær Côtes du Rhône å regne. Men når det er sagt, var dette en stor opplevelse! Laget av to forskjellige druer. 80% grenache og 20% syrah - som begge er standard-druer i dette området. Vinen er helt tørr (mindre enn 3gram sukkker pr liter), den har fin balanserende syre og hele 14,5% alkohol.

Smak- og duftmessig hadde den stor kraft og fylde. Her fant vi mørke røde frukter, god struktur og ettersmak av litt krydder. Vinen hadde litt sødmepreg (kom sikkert fra alkoholen), noe som ga den et bløtt, rundt og modent preg. Den er anbefalt til storfe og lyst kjøtt. Vi hadde den til viltgryte med elg. Siden elgkjøtt er det mildeste viltkjøttet, passet dette helt utmerket! Du finner den på Bestillingsutvalget.

Ch. Mont-Redon Chateauneuf-du-Pape 2016

Nå har vi tatt spranget opp i en klasse jeg normalt ikke beveger meg. Vinen koster kr 395,40. Jeg vil ofte bevisst velge bort viner i denne prisklassen, fordi den gruppen som kjøper vin i denne klassen er svært få. Vinomtaler i dette prissegmentet er derfor lite interessant for veldig mange. Når det er sagt, må jeg raskt legge til at dette var en opplevelse. Jeg trivdes godt med lillebroren til denne vinen. Ble slått av dens kraft og fylde. Men for en gang skyld kjente jeg at vi beveget oss opp noen hundrelapper og vel så det.

Vi kjente klart at det var, om mulig, enda mer kraft og en fantastisk fylde i munnen. Begrepet munngodt, som Solan Gundersen bruker, ble hentet fram. Druene som var brukt var ikke overraskende Grenache, Syrah, men også Mourvèdre, Counoise og Cinsault. Her fant vi en godt moden vin med mørk frukt i duft og smak. Det var god konsentrasjon og fin struktur samt lang ettersmak med litt preg av mørk sjokolade/kakao. Ja takk, tar gjerne en til av denne 😁

Vinen var fire år gammel, og det hadde den hatt godt av. Og plassert på et egnet sted ville den nok uten problemer kunne ligge i fem år til! Du finner den på Bestillingsutvalget.

Mont-Redon Côtes du Rhône Réserve 2018

Helt til slutt vil jeg ta med en annen Chateauneuf-du-Pape, men hvit! Noen vil kanskje si at det blir feil å kalle den en Chateauneuf-du-Pape, men det er et faktum at vingården ligger i nettopp det vinområdet.

Druene i denne vinen var Viognier, grenache blanc og Clairette. Her ble vi nok en gang slått av den store kraft og fylde denne hadde som hvitvin. I duft og smak var det preg av sitrus og litt aprikos og litt annen tropisk frukt. 

Vinen har 13,5% alkohol, den er tørr med mindre enn 3 gram sukker pr. liter, men fruktpreget (og trolig en god del alkohol) ga et balansert inntrykk av vinen. Denne var flott som aperitiff, men kunne også klare seg godt til fisk og skalldyrsretter.

Du finner den på Bestillingsutvalget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar