søndag 12. juli 2020

Fruktig og lett aromatisk - og så matvennlig

Alsace har mange og hyggelige små landsbyer. I år blir det nok ingen besøk der – men her må vi tenke framover! Dessuten så finner du en rekke viner fra disse landsbyene på Vinmonopolet!
Det er jo hvitviner de er eksperter på i Alsace. Hvis jeg skal ha en hvitvin og har litt dårlig tid på Vinmonopolet, ja, da går jeg til Alsace-hyllen. For der kan jeg stort sett være trygg på at jeg finner en god hvitvin. Nå lager de både rødviner og bobleviner i Alsace, men i dette tilfellet var det altså hvitvinene jeg var interessert i. Når du står foran hyllen, skal du vite to ting:

De har kun seks godkjente hvitvinsdruer de bruker i Alsace – til å lage hvitvin av. I tillegg har de lov til å lage en blandingsvin med disse druene, men den må i så fall merkes tydelig med eget navn.
Det andre er at det er forbudt å blande flere druetyper når de skal lage vin – slik som er vanlig andre steder. Kun én druetype i hver flaske – og da vil vinen få navnet fra
druetypen i tillegg til vinprodusenten.

I dag har vi stoppet ved byen Turckheim. Vinkooperativen i den byen – Cave de Turckheim – er et sted der jeg har hatt med meg mange vininteresserte nordmenn. Og det er absolutt verd å gjøre en stopp der. Vinprodusenten har en virkelig fasjonabel vinboutique. Dessuten har de en rekke gode viner, som du absolutt kan finne mye passende mat til.
Vi har valgt oss ut en Turckheim Pinot Gris Réserve. Det forteller oss at denne vinen er laget på Pinot Gris-druen. Druen er faktisk en rød drue – vel nesten (litt rødlig og grå). Er fruktig og lett aromatisk. Vinen dufter og smaker litt i retning av viner av druen Gewurztraminer. Litt blomst og litt krydder. Her finner du også litt tropisk frukt som melon i smaken.
Vinen har en fin friskhet. Men hvis du skal ha den som aperitiff, bør du kjøle den ned. 10-12 grader er bra når du får den i glasset. Personlig kjenner jeg når en vin bikker 10 gram sukker pr liter. Under det er de tørre for meg. Denne har 14,5 gram sukker og kommer derfor hos meg i klasse for halvtørre viner. Samtidig vil den avkjølt, som aperitiff, være deilig i munnen. Dessuten vil den passe bra til litt krydret mat. Hva med skalldyr med chili-majones som følge. Det er jeg overbevist kan passe bra. Tror den også vil passe bra til litt godt moden ost.
Alsace’erne selv anbefaler denne til en spicy svinestek og en Chicken Pot Pie, så her har du mange muligheter. Bare prøv selv! Den koster 160 kroner (kr 159,90)om du stikker innom Vinmonopolet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar