søndag 12. juli 2020

En kraftkar

Nå har vi tatt turen over til Italia og stoppet i Piemonte. Jeg har vært på vintur til området og fant oss et flott overnattingssted i høyden ovenfor byen Alba. Savner de fine og grønne kollene rundt byen.
Vi har i dag festet oss ved en Barbaresco fra Pietro di Campo og det er vinen Bugia.
Druen her er Nebbiolo og det er "nasjonaldruen" i Piemonte. Det er en drue jeg ofte opplever som kraftig og med mye smak. Jeg opplevde den som ikke vin jeg kunne sitte og drikke alene. Så dette vil jeg si er en matvin.
Vinen har en dyp rødfarge, er tørr og har god friskhet og garvestoffer. Vi finner preg av røde bær, litt urter og noe fatpreg.
Den har dessuten 14 % alkohol, så her er det nok å gå på. Anbefalt til lam, sau og storfe. Den er også anbefalt til småvilt, men da jeg snakket med en jeger (som er vant til småvilt), ble det sagt at vinen kanskje ikke ville nå fram på det området. Kanskje elgkjøtt, som har en litt mildere viltsmak.
Det har gått hele fire år siden druene i vinen ble plukket, men jeg er enig med dem som mener at vinen godt kan ligge tre-fire år til.
Du må betale 220 kroner for denne vinen, så for de fleste vil dette ikke være hverdagsvinen. Men skal du ha venner på besøk eller har en flott søndagsmiddag, er dette ikke noe dårlig valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar