lørdag 30. september 2017

Dagens vintips:

Tid for viltviner

Kilde: Jaktogvillmat.no
Det er høst og jaktsesongen er her. Kraftige kjøttretter og mye fløte i sausen. Det betyr at du må velge kraftige viner som kan stå seg mot dette. Vi snakker om viner med god struktur og kraft og fylde.
Da jeg hente litt inspirasjon til dette temaet, søkte jeg på nett. Der fant jeg web-siden til www.jaktogvillmat.no som kan være verd et besøk for flere. Jeger og kokk  Joar Søhoel kan tydeligvis mye om emnet og kan være en interessant kilde for flere.
Som et forslag til slik mat vil jeg foreslå - litt utradisjonelt - en California-vin av Zinfandel-druen. Min opplevelse av denne druen er at den er ganske tanninrik og rustikk som ung, men etter noen år lagring blir den mer rund i kantene. La oss
velge blant de beste:
Seghesio Family Vineyards
Sonoma Zinfandel 2014 er en stor vin som kan hamle opp med svært så kompliserte smaksbilder. Ikke mer enn tre års lagring, men gir likevel et lagringspreg. Mørke frukter, fyldig og rund i munnen. God struktur. Riktig nok den rimeligste vinen til Seghesio Family i Norge, men likevel får du inntrykk av en stor vin.

Det du skal huske på er at druene har utviklet seg under varme forhold. Jeg vil derfor anbefale at du serverer den lett avkjølt - 18 grader (den blir fort nok varm i glasset).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar