onsdag 11. oktober 2017

Dagens vintips:

Min hvitvin!

Dette var en hvitvin etter mitt hjerte, og det skal vi takke vikingene for!
Da klostrene i nedre del av Seine-dalen ble stadig herjet av de blodtørstige vikingene for! Vinmarkene rundt klostrene ble stadig brent ned og alt ble bare trist og kjendelig.
Det endte med at abbeden dro til kongen i Paris og spurte om de ikke kunne
gjøre en byttehandel. Kongen skulle få overta klostereiendommene, hvis bare munkene kunne få flytte opp til den øvre delen av dalen - midt i landet.
Jo, det var ikke kongen i mot. Så da flyttet munkene opp i landet - til blant annet det
området som i dag heter Chablis. Og selvsagt begynte de igjen å anlegge vinmarker - Supert!
Derved kan vi få drikke viner som Chablis Premier Cru fra vinmarken Montmain. Det er vinhuset Gerard Duplessis som har laget den. Akkurat nå finner du 2015-årgangen på Vinmonopolet.
Dette var en hvitvin etter mitt hjerte. Vanligvis styrer jeg forsiktig unna Chablis-viner. De blir for tørre og syrerike etter min mening. Denne var det motsatte. Ja, her var det syre, men i fin balanse med resten. Fargen var lys gul. Duften var  aromatisk med modne gule epler, fersken, mineraler, lime og toast. Smaken var fyldig med god syre, moden frukt av gule epler. For å si det slik: Den lå godt i munnen. En matvin til de gode fiskestykker med smakfull saus til.
Du må betale litt for den (kr 289,90), så det er ikke noen hverdagsvin.
Vinmonopolnr. 533001 Bestillingsvare (noen utsalg har den).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar